Kolano skoczka – przyczyny, objawy, rehabilitacja

Kolano skoczka to popularna dolegliwość więzadła właściwego rzepki, która powstaje w wyniku nadmiernego przeciążenia. Właśnie dlatego, pacjentami są przede wszystkim osoby wykazujące się dużą aktywnością fizyczną. Co jest przyczyną problemu? W jaki sposób powinna przebiegać realizacja skutecznej rehabilitacji? Odpowiedzi poniżej.

Kolano skoczka, czyli co to jest?

Kolano skoczka, a właściwie entezopatia więzadła rzepki, jest schorzeniem znacznie utrudniającym codzienne funkcjonowanie. Element łączący rzepkę oraz kość piszczelową (więzadło właściwe rzepki) jest odpowiedzialny za funkcję przeniesienia ciężaru pracy z mięśnia czworogłowego uda na podudzie. To powstające mikrourazy i przeciążenia w tym obszarze mogą doprowadzić do bardzo poważnych konsekwencji zdrowotnych.

Jakie są przyczyna kolana skoczka?

Tych jest kilka, ale za najważniejszy czynnik sprawczy uważa się dużą częstotliwość oraz intensywność uprawiania sportu. Kolano skoczka jest szczególnie popularne wśród dyscyplin ruchu, które wymagają podskoków.

Siatkówka, piłka ręczna, koszykówka, pika nożna. To podczas takich rozgrywek dochodzi do regularnego wyskoku graczy, a każdy kilogram ciała upadającego zawodnika mocno nadwyręża kolano oraz samą rzepkę!

To jednak nie wszystkie przyczyny schorzenia. Do pozostałych przykładów można zaliczyć również płaskostopie, czyli anatomiczne zaburzenia funkcji stopy, otyłość osoby uprawiającej sport, niewłaściwą technikę ustawienia ciała po wyskoku, a także złe ustawienie rzepki o charakterze anatomicznym lub niedoskonałość konkretnych partii ciała.

Objawy, czyli jak rozpoznać kolano skoczka?

Szybka identyfikacja problemu jest bardzo ważnym aspektem całego procesu rehabilitacji. Warto podkreślić, że rodzaj i charakter pojawiającego się bólu jest uzależniony od stopnia zaawansowania schorzenia.

Z tego powodu, nadwerężenie więzadła rzepki obejmuje aż 4 fazy. Pierwszy stopień uszkodzenia daje o sobie znać jedynie po zakończonych ćwiczeniach. Druga kategoria pomija czas uprawiania dyscypliny, ale uaktywnia się podczas rozgrzewki i tuż po przeprowadzonym ruchu. Trzecia faza atakuje także w trakcie rozgrywki, a ostatni stopień uszkodzenia charakteryzuje się nieustannym bólem.

Rehabilitacja kolana skoczka

Co ważne kuracja jest niezbędnym elementem powrotu do zdrowia. Sama dolegliwość nie ustąpi samoczynnie, a brak odpowiednich kroków jedynie pogłębi uraz.

Kluczowym punktem wsparcia jest ortopeda, który wskaże plan działania. Specjalistyczne badanie USG pomoże określić rzeczywistą skalę uszkodzeń kolana, a następnie dobrać odpowiedni plan leczenia. Jednak, bez względu na zakres uszkodzeń, konieczne jest zaprzestanie jakichkolwiek aktywności ruchowej! Co istotne, najgorszy scenariusz może wymagać nawet interwencji chirurga.

W sytuacji, gdy pacjent przeszedł operację kolana lub stan kolana nie łączył się z takim ryzykiem, potrzebna jest regularna opieka fizjoterapeuty. To właśnie ćwiczenia stabilizacyjne oraz korekcyjne są podstawą do odbudowy silnych i funkcjonalnych więzadeł, a także uniknięcia kontuzji w przyszłości.

Kolano skoczka? Jest na to sposób!