Rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego

Urazy stawu skokowego

Skręcenie stawu skokowego powoduje szereg przykrych dolegliwości. Wśród nich pojawia się zasinienie skóry, tkliwość w miejscu urazu, ból i problem z poruszaniem się. Intensywność objawów zależy od samego urazu. W przypadku pierwszego stopnia dochodzi do rozciągnięcia stawu skokowego. Zdecydowanie poważniejszy jest już uraz drugiego stopnia, gdzie dochodzi do naderwania stawu skokowego i odczuwalna jest częściowa niestabilność stawowa. Całkowite rozerwanie stawu skokowego jest urazem trzeciego stopnia. W tym przypadku pojawia się jeszcze niezwykle rozległy krwiak oraz nasilający się ból. Występuje też niestabilność stawu w dużym zakresie.

Przyczyny skręcenia stawu skokowego

Uraz stawu skokowego jest niezwykle częsty. Dochodzi do niego np. gdy źle postawi się stopę. Kiedy stopa odwinie się do wewnątrz, a przy tym zostanie poddana sile ciężaru może dojść do naruszenia bądź nawet zerwania torebki stawowej. Na ten uraz narażone są osoby aktywne fizycznie, np. biegacze. Dodatkowo ryzyko zwiększa się u osób z nadwagą, otyłością czy słabą kondycją fizyczną. Jeżeli kostka już raz została skręcona to do ponownego urazu może dojść bardzo łatwo.

Rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego

Rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego ma kluczową rolę i pozwala na szybkie dojście do pełnej sprawności. Odpowiednio wprowadzona i przeprowadzona przyspiesza proces leczenia, jednocześnie chory nie musi stosować w bucie ortezy. Warto tutaj wiedzieć, że uszkodzenie tkanek miękkich powoduje silny ból oraz ograniczenie ruchomości. Rehabilitacja polega tutaj na lokalnym leczeniu tkanek, które uległy traumie, ale obejmuje też odległe miejsca, w których nastąpiła zmiana. Ważnym etapem jest tutaj leczenie ruchem, a więc dobranie odpowiednich ćwiczeń, dzięki którym opuchlizna zejdzie, zaś dolegliwości będą mniejsze. Należy również przeprowadzić terapię manualną, by szybciej doszło do zabliźnienia sieci powięziowej. Wtedy to włókna kolagenowe zapewniają lepszą funkcję stabilizującą. Jednocześnie fizjoterapeuta może zalecić dodatkowe ćwiczenia, które należy wykonywać w domu. Noga nie może być obciążana, by nie doszło do kolejnego urazu. Dzięki odpowiednio przeprowadzonym ćwiczeniom terapeutycznym dochodzi do zmniejszenia się bólu, a potem jego zaniknięcia. Już po krótkim czasie obrzęk mija, a ruchomość wraca do normy. Jednocześnie ryzyko ponownego urazu jest już większe, dlatego należy wprowadzić jeszcze szereg ćwiczeń, które pozwolą na uniknięcie kolejnych kontuzji.

Rehabilitacja zapobiega również powikłaniom. Najczęściej stosuje się ćwiczenia czynne, synergistyczne, które zapewniają współdziałanie mięśniowe. Bardzo ważne są również ćwiczenia izometryczne, a więc wzmacniające. Fizjoterapeuta może wprowadzić jeszcze fizykoterapię oraz kinezyterapię. W leczeniu tego urazu bardzo pomocne jest pływanie czy nordic walking, a nawet spacery. W przypadku najcięższych urazów konieczne jest noszenie gipsu, a następnie stabilizatora. Jednocześnie już na tym terapie można wprowadzić fizjoterapię zachowawczą, która pozwoli uniknąć powikłań.

Rehabilitacja po skręceniu stawu skokowego w Krakowie

Skorzystaj z rehabilitacji pourazowej!