Rwa kulszowa – przyczyny, objawy, rehabilitacja

Rwa kulszowa to jedno z najbardziej dokuczliwych schorzeń objawiające się intensywnym bólem biegnącym od splotu krzyżowego do samej stopy. Zazwyczaj pojawia się nagle, a to, jak często nawraca i jak długie są epizody rwy zależy od indywidualnych predyspozycji chorego oraz tego, jak o siebie dba.

Rwa kulszowa: co to takiego?

Rwa kulszowa to choroba polegająca na podrażnieniu nerwu kulszowego, który jest największym nerwem w ludzkim ciele. Biegnie od splotu krzyżowego do stopy, dlatego też dolegliwości bólowe dotyczą właśnie tak dużego obszaru. Atak rwy zazwyczaj następuje nagle i jest tak intensywny, że zazwyczaj chory jest wykluczony z codziennego funkcjonowania, ponieważ każdy niemal ruch powoduje u niego ogromny ból.

Objawy rwy kulszowej, które trudno przeoczyć

Najważniejszy i najbardziej dotkliwy objaw rwy kulszowej to ostry, przeszywający, dojmujący ból zlokalizowany najczęściej po jednej stronie pleców w okolicy lędźwiowej. Niekiedy promieniuje na pośladek i dalej w dół, do kostki. Pozostałe objawy, które towarzyszą rwie, to drętwienie i nieprzyjemne uczucie mrowienia dolnych kończyn. Osoby dotknięte rwą mają także znacznie osłabioną siłę mięśniową. Objawem pozwalającym łatwo odróżnić rwę kulszową od np. bólu kręgosłupa czy bólu korzonków jest to, że dolegliwości nasilają się i są wyczuwalne w nodze gdy próbuje się nią ruszyć zarówno w pozycji leżącej, jak i siedzącej.

Przyczyny rwy kulszowej, czyli co możesz zrobić, by nie zachorować

Rwa kulszowa to schorzenie, które dotyka zazwyczaj osoby po 30. roku życia. Niekiedy atakuje również kobiety w ciąży, gdy noszone przez przyszłą mamę dziecko naciska nerw kulszowy. Ten drugi rodzaj rwy w zdecydowanej większości przypadków mija po porodzie, jednak w okresie ciąży bywa bardzo dotkliwy.

Rwa kulszowa zazwyczaj związana jest z wadami kręgosłupa, brakiem odpowiedniej dawki ruchu, wadliwą postawą, ale i doświadczaniem nadmiernych obciążeń. Zatem na atak rwy narażone są zarówno osoby mające siedzący tryb życia, jak i bardzo aktywne, jeśli niedostatecznie dbają o zróżnicowany ruch i zanadto się forsują w czasie pracy czy na treningach. Kolejnym często wymienianym przez specjalistów czynnikiem rwy kulszowej jest nadwaga, która powoduje nadmiarowe obciążenie kręgosłupa.

W sporadycznych przypadkach przyczyną rwy jest zwyrodnienie kręgosłupa powodowane genetycznie lub mechanicznie (np. w czasie wypadku). Przesunięty dysk może w takim przypadku uciskać na nerw kulszowy i powodować dolegliwości.

Co ciekawe, rwa kulszowa może być następstwem wyziębienia tzw. korzonków, czyli części lędźwiowej krzyża, a nawet… noszenia smartfona czy portfela w tylnej kieszeni spodni. W tym drugim przypadku stały ucisk na nerw kulszowy inicjuje chorobę.

Czy rwę kulszową da się wyleczyć?

Zazwyczaj rwa kulszowa jest chorobą przewlekłą z okresami remisji, przerywanymi atakami bólowymi. W początkowym etapie choroby, gdy dolegliwości są bardzo silne, zazwyczaj stosuje się silne leki przeciwzapalne i przeciwbólowe. Dodatkowo wskazane jest przyjmowanie preparatów z witaminą C oraz stosowanie miejscowo maści chłodzących. Niekiedy lekarz może zdecydować się na włączenie zastrzyków nadtwardówkowych, potocznie nazywanych „blokadą nadoponową”. W praktyce oznacza to iniekcję bezpośrednio w miejsce powodujące ból leku przeciwbólowego i przeciwzapalnego, co daje długotrwałą ulgę choremu.

W skrajnym przypadku jedynym sposobem wyleczenia rwy będzie operacja, w ramach której usuwa się krążek międzykręgowy, który podrażnia nerw kulszowy. Zazwyczaj jednak leczenie opiera się na kombinacji farmakologicznej i fizjoterapeutycznej oraz wdrożeniu nowych nawyków dotyczących prawidłowej postawy ciała, codziennych prozaicznych aktywności jak podnoszenie toreb z zakupami, siadania czy wstawania oraz dopasowanej do potrzeb chorego aktywności sportowej.

Rwa kulszowa? Jest na to sposób!