Rwa barkowa (ramienna) – przyczyny i objawy

Rwa barkowa nie jest chorobą, ale objawem: dlatego aby ustąpiła, konieczne jest prawidłowe zdiagnozowanie przyczyny powstawania problemu, a następnie jej zaleczenie.

Co to jest rwa barkowa?

Rwa barkowa czyli brachialgia lub rwa ramienna, jest dolegliwością, u której podstaw leży ucisk korzeni nerwowych zlokalizowanych w odcinku szyjnym kręgosłupa. Z rwą kulszową łączy ją nie tylko pierwszy człon nazwy, ale również to, że jest to przypadłość z grupy korzeniowych zespołów bólowych. Nieleczona rwa barkowa będzie nawracać, a kolejne jej ataki będą coraz silniejsze, aby w końcu doprowadzić do niedowładu w ręce: dlatego doświadczając objawów brachialgii należy jak najszybciej udać się do ortopedy.

Objawy rwy barkowej, które warto znać

Do najczęściej występujących objawów rwy barkowej zalicza się jednostronny, ostry ból zlokalizowany w karku i sięgający ręki. Najczęściej pojawia się z samego rana, ale towarzyszy pacjentom przez cały dzień w różnym nasileniu. Rwa barkowa związana jest także z dolegliwościami bólowymi promieniującymi na przód klatki piersiowej i łopatek. Niekiedy pojawia się mrowienie, swędzenie, niedowład lub pieczenie ręki po stronie, po której występuje ból.

W pierwszych etapach choroby ból jest ostry, jednak zamyka się w obrębie szyi i karku; stopniowo, wraz z kolejnymi atakami, pojawiają się dolegliwości coraz niższych partii kręgosłupa i okolic.

Przyczyny rwy barkowej: dlaczego boli bark?

Generalnie powodem rwy barkowej są patologie związane z budową kręgosłupa. Zaliczyć do nich można dyskopatie, zmiany zwyrodnieniowe i urazy mechaniczne. Niekiedy przyczyną rwy barkowej jest stan zapalny nerwu lub otaczających go tkanek. Z kolei do rozwoju powyższych chorób dojść może na wiele sposobów. Z pewnością sprzyja im siedzący tryb życia, brak odpowiedniej aktywności fizycznej, jak i jej nadmiar (tzw. przetrenowanie). Wykonywanie niektórych zawodów również predestynuje do rozwoju rwy barkowej: przykładowo stomatologowie pracujący stale w jednej pozycji mają tendencję do wykształcania wad postawy skutkujących bólem.

Chcąc uniknąć rwy barkowej należy zadbać o umiarkowaną, dopasowaną do swoich fizycznych możliwości aktywność sportową oraz równomierne rozwijanie partii mięśni, szczególnie tzw. gorsetowych. Mięśnie brzucha i pleców są bardzo istotne ze względu na utrzymywanie prawidłowej postawy i ich dobra kondycja umożliwia odciążanie kręgosłupa, a tym samym, zmniejszanie ryzyka rozwoju jego schorzeń.

Dobrym sposobem na zachowanie zdrowia kręgosłupa jest konsultacja z fizjoterapeutą, który sprawdzi naszą postawę, zaleci stosowne ćwiczenia pozwalające zniwelować ewentualne problemy i w porę zapobiec rozwojowi dysfunkcji wynikających z nieprawidłowych przyzwyczajeń.

Czy rwa barkowa jest niebezpieczna?

Jeśli dostrzegasz u siebie objawy rwy barkowej, konieczna jest jak najszybsza konsultacja z lekarzem. Ponieważ rwa barkowa jest zaburzeniem neurologicznym, jeśli odpowiednio wcześnie nie zostanie wdrożone leczenie, może to skutkować osłabieniem konkretnych grup mięśni, a nawet ich zaniku. Jeżeli dodatkowo doświadczasz zaburzenia odczuwania bodźców dotykowych, takich jak głaskanie, drapanie czy szczypanie, może to świadczyć o początkach zaniku nerwów, a to z kolei może skutkować nieodwracalnymi zmianami. Nie bagatelizuj objawów rwy barkowej!

Rwa barkowa? Jest na to sposób!